+420 777 707 586 (Po-Pá 7-17 hod.)
0 Ks
0 Kč
Košík je prázdný. Pojďme to napravit!
Neplaťte poštovné! Přidejte 1 000 Kč a máte je zdarma.
 
1 000 Kč

Potřebujete poradit?

Kontaktujte Petru!
+420 777 707 586
petra@manucafe.cz

Proč zboží od nás?

  • Doprava zdarma od 1 000 Kč
  • Spokojených zákazníků
  • Dodání obvykle do 48 hodin

DTest

 

Heureka - ověřeno zákazníky



Jak to tedy doopravdy je - prospívá káva zdraví nebo ne?

19.01.2016 3 minuty čtení
Dennodenně odpovídáme našim zákazníkům na řadu otázek. Jakou kávu vybrat, kdy ji odešleme, která je nejlepší… Hned v závěsu za těmito „provozními“ dotazy stojí věta začínající zdviženým ukazováčkem a končící lebkou se zkříženými hnáty: Ale víte o tom, že pití kávy není zdravé. A my musíme odpovědět: Ne, nevíme.

Ve světě kvalitní plantážní kávy se pohybujeme řadu let. Samozřejmě jsme o kávě načetli vagony vědeckých studií a rádi se s vámi o jejich závěry podělíme.

Zase ta chemie

Neobávejte se ničeho. Jako všechno na Zemi, mají i kávová zrnka své chemické složení. Poměr jednotlivých látek se různí podle druhu a původu kávy, ale také způsobu pražení. Nejdůležitější je kofein (0,2-2,6 %), kyselina kávová a chinová (10 %), kyselina cholorogenová (4-6 %), polysacharidy (25-30 %), proteiny (13 %), tuky a vosky (0,1-0,8 %), voda (10-13 %) a minerální látky (4 %). Z těch stojí za zmínku draslík, hořčík, vápník, fosfor, mangan a železo. A teď už k tomu, jak v našem těle fungují…

Kofein jako stimulant

Ve zdravotních účincích kávy hraje kofein samozřejmě hlavní roli. Ale nelze na něj nahlížet osamoceně. Vždy interaguje s ostatními látkami. Čistý kofein je bílý, hebký prášek. Najdeme ho v dalších šedesáti rostlinných produktech, mimo jiné také v čaji. Za smrtelnou dávku je považováno 10 g kofeinu, což odpovídá 100-200 šálkům kávy. Pitím kávy se tedy prakticky není možné zabít. Vstřebává se v tenkém střevě a nejvyšší koncentraci v těle vykazuje 30 minut po konzumaci. Polovinu vyloučí dospělí po 3-7 hodinách, pokud jsou kuřáky, pak rychleji.

Káva díky kofeinu funguje povzbudivě, vyvolává pocit vitality, zlepšuje soustředění, pomáhá překonávat únavu a stimuluje krátkodobou paměť. Harvardská studie dokonce mluví o spojitosti pití kávy a dobré nálady. Poukazuje na fakt, že pravidelným příjmem kávy se snižuje riziko výskytu depresí a klesá počet sebevražd. A to až o 50 %!

Psychostimulační účinky však do velké míry závisí na množství a způsobu přípravy kávy a také individuální snášenlivosti konzumenta. Někoho jeden šálek denně povzbudí, jiného tři hrnečky spolehlivě uspí.

Předávkování a závislost

Další z obav, kterou často slýcháme, je možnost se kávou předávkovat, případně si na ní vypěstovat závislost. Ano, dlouhodobá a vysoká konzumace kávy může vyvolat nervozitu, neklid, nespavost a podrážděnost. U přecitlivělých osob se tyto poruchy mohou objevit při 2-4 šálcích silné kávy denně (příjem 250 mg kofeinu), u ostatních po 8-16 (celkový příjem 1 g kofeinu). Kdo o sobě ví, že mu káva „nedělá dobře“ jejímu pití se lehce vyhne.

Nad možným vznikem závislosti visí v odborných kruzích stále otazník. Není prokázáno, že na kofeinu si lze vypěstovat fyzickou nebo psychickou závislost (kofeinismus). Je ale pravdou, že konzument zvyklý pít několikrát denně silnou kávu může po přerušení tohoto stereotypu pociťovat neklid, únavu či silné bolesti hlavy. Odvykání trvá obvykle pět dní a nepříjemné příznaky lze eliminovat postupným zmenšováním počtu vypitých káv a správnou životosprávou.

Nemoci srdce a cév

Protože kofein přímo působí na oběhový systém, je častou otázkou, jak moc ho ovlivňuje. A opět jsme u vědeckých studií, které ukazují, že konzumace 3-5 šálků denně nemá na činnost srdce ani krevní tlak vliv. Lidé, kteří nejsou na kávu zvyklí, zaznamenají po jejím vypití krátkodobé zvýšení tlaku. Je ale srovnatelné s běžnými denními výkyvy a odezní s odbouráním kofeinu v těle. Obrovská metaanalýza několika studií z let 1996-2003, která zahrnovala 1010 respondentů, ukázala, že skutečně skalní kávomilci si dlouhodobou konzumací „vyhnali“ systolický krevní tlak o 2,4 mmHg a diastolický o 0,73 mmHg. Závěr je jasný: Vliv kávy na srdeční frekvenci je zanedbatelný.

Rakovina, cukrovka, Parkinson

Ani otázky „vzniku“ rakoviny se kávě nevyhýbají. Odpovídá na ně studie, která jako jedinou možnost, jak by mohla kávová zrnka fungovat coby kancerogen, udává špatné pražení. Mnohem více odborných závěrů však popisuje kávu jako vynikající zdroj antioxidantů, které mimo jiné odbourávají volné radikály. Lze se dočíst, že pravidelné pití kávy snižuje riziko výskytu rakoviny jazyka (až o 50 %), cirhózy jater a nádorů tlustého střeva.

Je dobré také připomenout, že pití kávy snižuje nebezpečí výskytu diabetu 2. stupně, a to až o 25 %. Kofein pravděpodobně pozitivně ovlivňuje také oblasti mozku, které produkují dopamin. A ten chrání před Parkinsonovou nemocí.

Ztráta vápníku

„Nepij kafe, budeš mít slabé kosti,“ je v podstatě také nesmyslné varování. Snad nikdo z nás nemá tak nízký příjem vápníku, aby nedorovnal malou ztrátu po vypití dvou šálků kávy denně. Postačí k tomu sklenice mléka nebo jogurt. Samozřejmě platí – čím víc kávy, tím víc vápníku. Přirozeně ho získáváme také z máku, ořechů, ryb a zeleniny.

Dehydratace

Zlé jazyky tvrdí, že po šálku kávy je nutné vypít nejméně litr vody. Přeháníme, ale právem. Káva má samozřejmě odvodňující účinek, dehydratace ale jejím konzumentům nehrozí. Nápoje obsahující kofein neodebírají z těla vodu, nutkání na močení vzniká po požití až přibližně 4 šálků a je způsobeno uvolněním hladkých svalů. Tento efekt na druhou stranu oceňují astmatici – při lehčím záchvatu dušnosti jim kofein pomůže „roztáhnout“ dýchací cesty.

Voda se ke kávě servíruje spíš k propláchnutí chuťových pohárků po jídle. Lépe si pak užijeme jemné nuance oblíbené kávové odrůdy.

Sport a snižování váhy

Ano, v tomto punktu má káva skutečně záslužné účinky. Jednak zvyšuje výkonnost, údajně až o 12 %, a také zmenšuje svalovou únavu. Kofein pomáhá uvolňovat tělesný tuk, který zásobuje svaly palivem. Špeky mizí a tělo maká. Ne nadarmo je silné ristretto doporučováno půl hodiny před aerobním cvičením. Skvěle nahradí synteticky vyráběné spalovače.

Suma sumárum

Tentokrát si dovolíme citovat doslova. „Podle závěrů studií Health Professionals Follow-Up Study a The Nurses’ Health Studies, které po 24 let sledovaly na 130 000 dobrovolníků, neexistuje žádná spojitost mezi pitím až šesti šálků kávy denně a zvýšeným zdravotním rizikem.” Petr Vaclík, Kávové listy.

Můžete se kdykoliv odhlásit. Zpravodaj Vám zašleme 1x za 14 dní.